TORNEM D'UNES VACANCES DIFERENTS!

Primera setmana del tercer trimestre després d'una setmana de vacances ben diferent. Segur que hem après molt, hem cantat, ballat, jugat i ens ho hem passat d'allò més bé!

Us animo a seguir fent la lletra del rap sobre el feminisme (mínim 3 estrofes amb 4 versos cadascuna). Així com anar creant la base del rap. Recordeu que la podeu variar ara que ja vam aprendre com fer-ho. Sempre podeu demanar ajuda als vostres familiars. 
Si voleu començar a rapejar la lletra que teniu, us torno a deixar la base de rap bàsica. 

Som-hi, segur que esteu donant-li forma al rap. 
Ah! Recordeu que sempre podeu crear la vostra música amb l'ajut d'una bona tripulació de beatboxers: 


06/04

ESTEM DE VACANCES!
Hola a tothom! Seguim a casa i seguim fent propostes de música. Espero que gaudiu amb les diferents activitats. Aquesta setmana és especial. 

Ja heu provat la pàgina web d'incredibox? (la torno a posar per recordar). Investigueu, és molt guai el que es pot fer!

 Així doncs, seguiu amb la lletra del rap! 

Molta música i gaudiu d'aquests dies :)


30/03- SEGUIM AMB EL RAP

Hola a tots i totes! Us torno a deixar el link del trivial de música, proveu-lo... és divertit!

Pel que fa a la proposta de fa unes setmanes, espero que estigueu intentant fer la lletra del rap sobre el feminisme.  A sota teniu la proposta. Bé, possiblement no ens trobarem fins d'aquí unes setmanes encara. Així doncs, podeu penjar-les on poseu la resta de tasques, al drive. Poseu-li com a nom: rap. En el cas que us animeu a rapejar-la, us animo a gravar-vos i penjar-ho també al drive. Podeu posar aquesta base senzilla de fons: 




Us deixo un programa molt xulo on podeu crear música: incredibox:



CREEM UN RAP EN GRAN GRUP!

Després d'haver creat un rap en grups petits, la nova tasca serà crear un rap en gran grup. Per això necessitem que penseu com podem organitzar-nos, quins grups podem fer, quines tasques pot fer cada grup... 

La temàtica és la següent: el dia de la dona i el feminisme, sempre tenint present la perspectiva de gènere. 
Així doncs, investigueu sobre la temàtica i aneu pensant com podem engegar aquest projecte en aquestes dues setmanes. 

Podeu apuntar-ho tot en un full (propostes rap classe 6è A o classe 6èB) per tal de portar-ho el proper dia que poguem fer classe.

Gràcies i endavant amb la feina!!!



HEM CREAT UN RAP PER GRUPS

Primer vam pensar que sabíem sobre aquest estil musical tan de moda. Vam investigar i vam aprendre moltes coses desconegudes, per exemple, que dins la cultura hip hop dins de la qual es troba el rap i el breakdance entre d'altres.

Vam aprendre el ritme i la base de rap entre tots i seguidament vam fer grups per poder crear un rap. A partir d'una bastida amb els passos a seguir per a realitzar un rap, vam anar creant-lo sessió per sessió fins que vam acabar interpretant el nostre propi rap davant dels nostres companys/companyes.

Allò que semblava tan complicat de fer el vam aconseguir, vam rapejar la nostra pròpia música i lletra de rap en públic!

 Estem molt contents!!!:)








COM PODEM RAPEJAR?

Estem treballant al voltant del rap, la seva història, com podem rapejar sobre una base i com podem crear el nostre propi rap.

Aquí teniu la cançó que vam escoltar el primer dia :)





CONTINUEM APRENENT A TOCAR A LA FLAUTA!

Els alumnes de 6è cada vegada toquen millor la flauta. Poc a poc anem aprenent a tocar més notes i treballem cançons més xules. És el cas d'aquest segon trimestre, ja que tocarem la següent cançó "Supercalifragilisticoespialidoso". Us deixem el vídeo :)




ESTEM PREPARANT EL CONCERT DE NADAL!

Aquest any ens convertim en cantants de "Los chicos del Coro" amb la cançó "Vois sur ton chemin" de la pel·lícula. Farem la versió en català "Mireu els camins".Aquí teniu el karaoke per poder escoltar-la i assajar-la si us ve de gust.

Què cal repassar per la prova?


     Les notes musicals. Cal saber col·locar-les al pentagrama i distingir-les. Incloses les tres notes greus: si, -la, -sol, que porten la cometa a baix. Fixa’t que do, re i mi agut porten la cometa a dalt.



     Els ritmes. Saber quantes pulsacions valen, com es diuen, omplir compassos, reconèixer quin ritme sona (dictat de ritmes)...

ti                   ri    -        ti           (també val 1 pulsació)


     Músiques del món
El folklore d’un poble és el seu conjunt de tradicions musicals, artístiques i culturals, i també engloba altres aspectes com poden ser els costums, la gastronomia...
Per tant, la música folklòrica és la música típica d’una zona, lloc, país concret. Inclou uns instruments típics.Hem estudiat els següents: 
Llaüt (Marroc)


Djembé (Àfrica)


Flabiol i tamborí (Catalunya)


Txalaparta ( País Basc)

Didjeridú (Austràlia)


La música tradicional andina agrupa una gran varietat de gèneres musicals originats a la serralades dels Andes, a Amèrica del Sud. En concret, a la zona que habitaven els inques abans de l’arribada dels europeus. Inclou el Perú, una part de Bolívia, una part de Xile, el nord d’Argentina, l’Equador, Colòmbia i Veneçuela.
Els instruments típics andins són els següents


Quena


Caixa andina


Charango


Flauta de pan

Recorda que hem treballat a quina família pertanyen, com sonen ( a partir d’una audició reconèixer quin instrument és) i algunes característiques típiques de cadascun.




Fins aviat alumnes de sisè, a l'escola 
sempre tindreu molts amics!

 


_____________________________________________

UNA MICA D'HISTÒRIA DE LA MÚSICA

Prehistòria
•Veu i objectes (ossos, pedres, canyes, troncs...).

•Els feia sentir-se vius.

•Rituals de caça, guerra i festa.

•Ritmes i moviments que imiten als animals.

•Exterioritzaven els seus sentiments a partir de la seva veu.

Edat Antiga
 
•Rituals religiosos, activitats quotidianes, Jocs olímpics (grecs), guerres i comunicació militar (romans) i en el teatre, que anava acompanyat de música.

•Es comencen a establir una serie de normes per a fer la música (notació, escales, sons concrets...)

•Instruments aeròfons, cordòfons i de percussió.
 
 
Edat Mitjana (400-1400)
           Música religiosa
•Oració a Déu.  
•Inventen noves escales i nous cantics.  
•Cant Gregorià, cantat a capella i únicament per homes
  1. Melodia

  2. Polifonia



 Música profana

•Música del poble cantada per trobadors.
Van de poble en poble cantant i ballant explicant poesies, romanços, històries
  acompanyats per instruments. 
 

Edat Moderna

Renaixement (1400-1600)

•Els pobles rivalitzen per ser el poble mes culte.

•Músics i artistes molt importants. Les seves obres tenen el seu nom i són reconegudes.

•Les noies ja poden cantar.

•Molts instruments = riquesa.

•Les families les formen els mateixos instruments però amb diferents registres i mides.

La orquestra no es divideix per timbres, si no per la potència dels seus instruments: orquestra per a exteriors (vent i percussió) i orquestra per a interiors (corda i vent amb so més suau).






Barroc (1600-1750)

•Música molt carregada, música expressiva, vital (molt moviment), ritmes ràpids, salts...  

•Òpera = Tragèdies Gregues. Els personatges i arguments són extrets de la mitologia i la història.

•Acord.

•Baix continu.

•Música instrumental cada vegada més important.


 


Clacissisme (1750-1800)
  
•Els músics comencen a deixar de ser criats i estar al servei de les corts.

•El poble cada cop te més accés a la música i els compositors gaudeixen de més llibertat a l’hora de compondre.

•La melodia es torna molt important i és molt més simple que al Barroc. Lleugera.

•Les formes instrumentals guanyen prestigi. L’orquestra creix i desapareix el paper del baix continu. S'estructura en aquesta època tal i com la coneixem a l'actualitat.

•Apareix el piano-forte.

•Apareix la música de cambra.

•L’opera va dirigida a un públic burgès, més cap al poble que per als rics, les situacions i els personatges són més propers a la realitat, els arguments són més entretinguts i humorístics i hi ha molta més naturalitat escènica i musical.


 



Romanticisme (1800-1880) 
 
•Llibertat, sentiment d’individualitat. Innovació i creativitat.

•Es busca expressar els sentiments, el jo interior, expressar les emocions, la música i l’art en general es torna molt més personal.

•El músic passa de servent a geni i d’artesà a artista.

•Drets d’autor.

•Els músics es guanyen la vida com a directors, intèrprets i professors (es crea el conservatori).  

•Música lleugera i brillant pensada per a agradar al públic / Música  innovadora per a inspirar al públic, normalment incompresa.

•El músic romàntic no escriu el que el públic espera d'ell sinó el que ell vol inspirar al públic. 

 




Edat Contemporània (1880-actualitat)

•Impresionisme: Riquesa timbrica.

•Futurisme: Trencar amb les tradicions.

•Primitivisme: Tornar a la música més antiga.

•Minimalisme: Música simple i repetitiva.

•Espectralisme: Música i sons de la natura.

•Música cinematogràfica.

•Música electrònica.

•Improvització.

 
 Impressionisme


Minimalisme



 Espectralisme
 



_____________________________________________


El FA# a la flauta

_____________________________________________









_____________________________________________




CANON DE LA PAU


ESCOLTEU!
S'ACOSTA JA
EL TEMPS DE SABER TOTS LA VERITAT,
TEMPS EN QUÈ EL LLEÓ NO ATAQUI L'ANYELL,
DE FER RENDIR LES ARMES A L'AMOR,
I COLLIR-NE TOTS LES ROSES.
LA PAU SERÀ EL NOSTRE ESTENDARD.
NO EN DUBTEU PAS JA ARRIBA.”




_____________________________________________



MELODIA: Successió de sons que formen frases musicals.

ACORD: Combinació de més de tres notes que sonen alhora.

POLIFONIA: Diferents melodies que sonen a la vegada.

CÀNON: És una peça musical on els músics canten la mateixa melodia entrant en diferents moments.

POLIRÍTMIA: Diferents ritmes que sonen a la vegada.



EL MODE MAJOR I EL MODE MENOR 


Depenent de les escales musicals que utilitzem podem classificar les cançons en diferents modes
La majoria de la música està escrita en mode major o en mode menor.

El mode major té una sonoritat alegre. 
En canvi el mode menor té una sonoritat més trista i melanconiosa.   


LES FUNCIONS TONALS


Les funcions tonals o graus tonals són els pilars o columnes de la música. El conjunt de les funcions tonals s'anomena harmonia.

De funcions tonals n'hi ha tantes com notes té l'escala musical i les escrivim amb números romans. 


_____________________________________________



 ELS INSTRUMENTS ELECTRÒFONS

Un instrument Electròfon és un instrument musical que produeix els seus sons utilitzant l'electrònica. És a dir, són aquells instruments en els quals el so es genera o es modifica mitjançant corrents o circuits elèctrics.




THEREMIN

- Un dels primers instruments electròfons.
- El seu so es produeix mitjançant les ones que provoquen les dues antenes segons la proximitat de les mans. Per tocarlo no requereix contacte físic.




GUITARRA ELÈCTRICA


- Instrument electròfon.
- Es toca com la guitarra clàssica però té tota una sèrie d’elements per produir efectes sonors especials.
- Té 6 cordes.
- Té unes pastilles electromagnètiques que capten les vibracions de les sis cordes i les tradueixen en un senyal elèctric que s’envia a través del cable a l’amplificador.
- El seu cos és sòlid, no té caixa de ressonància.





EL BAIX ELÈCTRIC
 

- És un instrument electròfon.
- El seu so és greu. 
- Té 4 cordes.
- Té unes pastilles electromagnètiques que capten les vibracions de les quatre cordes i les tradueixen en un senyal elèctric que s’envia a través del cable a l’amplificador.
- El seu cos és sòlid, no té caixa de ressonància.







EL VIOLÍ ELECTRÒNIC


- És un instrument electròfon.
- Té 4 cordes.
- Té unes pastilles electromagnètiques que capten les vibracions de les quatre cordes i les tradueixen en un senyal elèctric que s’envia a través del cable a l’amplificador.
- El seu cos és sòlid, no té caixa de ressonància.






EL TECLAT ELÈCTRIC



- És un instrument electròfon.
- Amb ell es poden fer diferents sons com per exemple diferents tipus de piano, orquestracions de corda, corals, instruments de corda, vent, percussió...


EL SINTETITZADOR


- És un instrument electròfon.
- Amb ell es poden fer diferents sons com el teclat però a més a més es poden crear sons nous.


 
LA BATERIA ELECTRÒNICA





- És un instrument electròfon.
- Amb ella es poden simular els diferents sons de la bateria.


L'EWI





- És un instrument electròfon.
- Amb ell es poden fer els diferents instruments de vent.



_____________________________________________



SIYAHAMBA
Siyahamba, ekukanyen' kwenkos',
Siyahamba, ekukanyen' kwenkos',
Siyahamba, ekukanyen' kwenkos',
Siyahamba, ekukanyen' kwenkos',
Siyahamba, oh,
Siyahamba ekukanyen' kwenkos'.
Siyahamba, oh,
Siyahamba ekukanyen' kwenkos'
We are marching in the light of God,
We are marching in the light of God,
We are marching in the light of God,
We are marching in the light of God,
We are marching , oh,
We are marching in the light of God,
We are marching , oh,
We are marching in the light of God,

Caminem sota la llum del Senyor, 
 Caminem sota la llum del Senyor, 
Caminem sota la llum del Senyor, 
Caminem sota la llum del Senyor, 
Caminem,  oh,
Caminem sota la llum del Senyor, 
Caminem,  oh,
Caminem sota la llum del Senyor, 









1a VEU


2a VEU




_____________________________________________


To i semitò


La diferència d'altura entre les notes es mesura en tons i semitons

No totes les distancies entre dues notes correlatives són iguals. Tenim dues distàncies,  una és major que l'altra. S' anomena to a la distància més gran que hi ha entre dues notes correlatives i semitó a la distància més petita.

La nostra escala (de Do a Do) està composta de 5 tons i 2 semitonos distribuïts de la següent forma:

Un semitó es igual a mig to, per tant dos semitons formen un to.




Si et fixes en la distribució de les tecles negres d'un piano  veuràs que entre les notes Mi-Fa i Si-Do no hi ha tecla negra. És perquè la distancia entre aquestes és més menuda, és un semitó.







Sostingut, becaire i bemoll


Una alteració és un signe musical que modifica (altera) el so de les notes escrites al pentagrama. Les alteracions existents són tres: sostingut, bemoll i becaire.


   Sostingut: puja l'entonació de la nota escrita en un semitò

  Becaire: anul·la l'efecte del sostingut o bemoll; la nota s'interpretarà tal qual està escrita

  Bemoll: baixa l'entonació en un semitò


Les alteracions es posen davant la nota que s'ha de modificar o al principi del pentagrama. No només s'alterarà aquella nota sinó també totes les notes del compàs del mateix tipus.


Les alteracions permanents, és a dir, que s'executen al llarg de tota una peça, conformen l'armadura i se situen al principi de la partitura, just després de la clau.









---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


JOC: ATRAPA LES NOTES




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




COM HEM DE TOCAR LA FLAUTA?



 Aquí teniu com hem de col·locar els dits per tocar cada nota. 

Recordeu! La ma esquerra a dalt i la dreta abaix!






----------------------------------------------------------



MÚSIQUES DEL MÓN



La música folklórica és aquella propia d’una cultura o un poble. Normalment s’interpreta amb instruments tradicionals d’aquella cultura.


    Llaüt  (Marroc)                  Djembé (Àfrica)                           Flabiol i Tamborí (Catalunya)           




Txalaparta (País Basc)                                Didgeridoo (Australia)





Ñuca Llacta - Tradicional Andina



Caixa Andina, Charango, Quena i Flauta de Pan




Vlasko Horo - Tradicional Balcànica



Gadulka, Kaval i Tambura



Ulen Bor - Tradicional Mongola




Morin Khuur







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ROCK AND ROLL



- Va néixer als Estats Units cap als anys 40 i 50. 

- Va tenir moltes influències, però una de les més destacades va ser el blues, del qual va agafar l’estructura musical basada en les principals funcions tonals (I-IV-V)

- El ritme és més ràpid que el blues, però tot i ser ràpid es podia ballar bé.


- Al principi d'existir, el rock es tocava bàsicament amb piano. Posteriorment es van anar afegint més instruments. La bateria hi va tenir molta presència. 

Referent del Rock and Roll: Elvis Presley: cantant nord-americà, va ser el màxim representant d’aquest gènere. L’anomenaven <<el rei del rock>>.







LES FUNCIONS TONALS


- Són els pilars per poder construir una cançó. 


- De funcions tonals n’hi ha tantes com notes té l’escala musical, i les escrivim amb números romans.








MÚSICA POP



- És l'abreviatura de <<música popular>>

- És un gènere musical que va sorgir cap a la segona meitat del segle XX a Anglaterra. 

- Està pensada per arribar a un gran públic amb la finalitat de ser comercialitzada


Les principals característiques de la música pop són:
     * L’estructura: estrofa – tornada – estrofa, etc.

     * La melodia senzilla i fàcil de recordar.

     * Les veus melòdiques sempre en primer pla.

     * Les percussions sovint repetitives.
   

- Aquest gènere va fer furor entre els joves fins a dia d’avui i ha provocat autèntics fenòmens de massa: concerts multitudinaris, clubs de fans, aparicions als mitjans de comunicació, etc. 

- Referents música Pop: The Beatles i Rolling Stones. 

Beatles, va ser un grup anglès de pop format l’any 1957. És el grup que ha obtingut més èxits i vendes de la història. 



Rolling Stones, un altre dels grups musicals més significatius en la història del pop britànic. Aquest grup encara està en actiu, ja que ha sabut adaptar-se perfectament a les noves tendències musicals.



- Atres referents més actuals de la música Pop:  Madonna, Michael Jackson, Britney Spears o Shakira.




AL JARDÍ

Aquí teniu la caó que vam treballar amb la flauta a l'aula!





POLIRÍTMIES

Aquestes dues últimes setmanes ens hem iniciat a les polirítmies. Encara ens costa una mica però amb pràctica sortirà molt bé!





ROCK CATALÀ 




ENLLAÇ A LA LLETRA I ACORDS



UNA MICA D'HISTÒRIA MUSICAL:














SUPERCALIFRAGILISTICOESPIALIDOSO












- NOI DE LA MARE

Ja teniu les dues veus

Lletra de la cançó:


Què li darem en el noi de la mare?
Què li darem que li sàpiga bo?
Panses i figues i nous i olives,
panses i figues i mel i mató.

Què li darem al fillet de Maria?
Què li darem al formós Infantó?
Li darem panses en unes balances,
li darem figues en un paneró.


Tam patam tam que les figues són verdes,
tam patam tam que ja maduraran.
Si no maduren el dia de Pasqua,
maduraran en el dia de Rams.


Partitura a 2 veus:


                                   NOI DE LA MARE             Tradicional catalana




Audio 1a i 2a veu:




Audio 2a veu:





Partitura en moviment 

Premeu aquí si voleu veure la partitura en moviment. Haureu d'apretar el Play com es veu en aquesta imatge!

Aquí la podeu sentir amb la lletra:





ALGUNA COSA ESTÀ PASSANT A 6è...

Què deuen estar fent els de 6è? Mireu com treballen i practiquen amb els instruments de placa! D'aquí poques setmanes ho esbrinarem... ;)














DEURES: 15 OCTUBRE


Estudiar la cançó de la Balalaica. 

Recordeu:

1. Llegim les notes de la 1a línia.
2. Practiquem la 1a línia amb la flauta a la barbeta. Quan ens surti bé:
3. Toquem la 1a línia 3-4 cops. 
4. Fem els mateixos passos per la 2a línia.
5.  Fem els mateixos passos per la 3a línia. 
6. Practiquem la cançó sencera amb la flauta a la barbeta. 
7. La toquem sencera.




LA BALALAICA


Aquí teniu la cançó de La balalaica (o balalaika), un cànon popular rus. Us atreviu a tocar-la amb la flauta?


La balalaica
(Cànon a 4 entrades)





La balalaica és un instrument de corda pinçada que pertany a la família del llaüt. El seu origen és rus i n'hi ha de diferents mides segons sonin més greu o més agut. A continuació la podeu escoltar:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada